Σε «μαγική εικόνα» τείνει να μετατραπεί το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, τόσο όσον αφορά τις δρομολογημένες, αλλά μη ολοκληρωμένες, ιδιωτικοποιήσεις, όσο και το νέο υπερταμείο. Είναι χαρακτηριστικό πως, ενώ στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης της τελευταίας φάσης της πρώτης αξιολόγησης για την υποδόση των 2,8 δισ. ευρώ αποτελεί προαπαιτούμενο η μεταφορά στη θυγατρική του υπερταμείου Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ) του δεύτερου πακέτου δημοσίων επιχειρήσεων, ούτε η εταιρεία αυτή ούτε καν αυτό το ίδιο το υπερταμείο έχουν ακόμα συσταθεί.
Επιπλέον εκκρεμούν κρίσιμες και χρονοβόρες από τη φύση τους διαδικασίες, όπως η κύρωση από τη Βουλή της σύμβασης παραχώρησης του Ελληνικού στο επενδυτικό σχήμα υπό τη Lamda Development, όσο και η νομοθέτηση για τη μετεξέλιξη της υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας, ώστε να μπορέσουν να παραδοθούν τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια στην κοινοπραξία Fraport/Slentel.
Ακόμα, πολύ μεγάλες προκλήσεις ουσίας και όχι μόνο χρόνου έχουν να αντιμετωπίσουν οι ιδιωτικοποιήσεις και οι διαρθρωτικές αλλαγές στην ενέργεια, με τον αρμόδιο υπουργό Π. Σκουρλέτη να δηλώνει αυτή την εβδομάδα πως το ΦΕΚ με το οποίο ενέκρινε τον Μάιο η κυβέρνηση το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο προβλέπει και την πώληση του 17% της ΔΕΗ, «δεν είναι απόφαση ιδιωτικοποίησης» αλλά «μια διαδικασία ρουτίνας».
Ομως ακόμα και ενέργειες προαπαιτούμενες για την πρώτη αξιολόγηση –και όχι τη δεύτερη που επιδιώκεται να ξεκινήσει άμεσα– τις οποίες το ΤΑΙΠΕΔ εμφανίζεται έτοιμο να υλοποιήσει άμεσα, κινδυνεύουν να μείνουν «στα χαρτιά», αφού απαιτείται σειρά κυβερνητικών δράσεων που προβλέπονται στο λεγόμενο τεχνικό μνημόνιο, οι οποίες ούτε έχουν προχωρήσει ούτε είναι εύκολο να προχωρήσουν ουσιαστικά, με βάση την ελληνική πραγματικότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η προκήρυξη του διαγωνισμού για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων αξόνων της, η οποία σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ θα γίνει εντός Σεπτεμβρίου.
Στην οδό Κολοκοτρώνη εκτιμούν, πάντως, πως θα ολοκληρωθεί εντός Σεπτεμβρίου και η κύρωση από τη Βουλή της σύμβασης για το Ελληνικό. Αλλά ακόμα και εάν αυτό γίνει, για να μπορέσει να προχωρήσει η εν λόγω αποκρατικοποίηση έως τα μέσα Νοεμβρίου, πρέπει να εγκριθεί από το ΣτΕ προεδρικό διάταγμα για χρήσεις γης και σχέδιο ολοκληρωμένης ανάπτυξης και να υπογραφούν σχετικές κοινές υπουργικές αποφάσεις. Η δε κυβέρνηση υποχρεούται να προχωρήσει και στην αδειοδότηση καζίνο. Και, ασφαλώς, πρέπει να επιτευχθεί κάποια συνεννόηση με το υπουργείο Πολιτισμού για το πώς θα προχωρούν τα έργα, με δεδομένη τη δεδηλωμένη απόφαση του υπουργείου να κηρύξει αρχαιολογικό χώρο μεγάλο μέρος της έκτασης...
Για την ώρα, έξι είναι τα προαπαιτούμενα που αφορούν στις ιδιωτικοποιήσεις και συνδέονται με την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης και την υποδόση των 2,8 δισ., τα οποία προφανώς έπρεπε να έχουν τελειώσει... χθες:
1. Ο διορισμός του εποπτικού συμβουλίου του νέου υπερταμείου, διαδικασία που ακόμα βρίσκεται σε φάση διαπραγμάτευσης μεταξύ Αθήνας - δανειστών, αφού οι τελευταίοι έχουν πρωταγωνιστικό αν όχι κυρίαρχο ρόλο στη δομή του.
2. Η μεταφορά μιας δεύτερης ομάδας κρατικών επιχειρήσεων στο υπερταμείο και ειδικότερα στην ΕΔΗΣ. Ο λόγος αφορά στις ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, Κτιριακές Υποδομές Α.Ε., ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό, ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ και ΕΑΒ, για τα ποσοστά που παραμένουν στο Δημόσιο και όχι αυτά που έχει ήδη το ΤΑΙΠΕΔ. Υπενθυμίζεται πως έχει ψηφιστεί η μεταβίβαση στην ΕΔΗΣ των ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ και ΕΛΤΑ. Ολα αυτά βέβαια «στα χαρτιά», αφού η εταιρεία δεν υπάρχει ακόμα...
3. Η κύρωση από τη Βουλή της συμφωνίας αγοράς μετοχών για το Ελληνικό.
4. Η νομοθέτηση νέου πλαισίου λειτουργίας της Ελληνικής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
5. Η προκήρυξη της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση της Εγνατίας και
6. Η ολοκλήρωση δεκάδων επιμέρους κυβερνητικών δράσεων που έχει προσδιορίσει το ΤΑΙΠΕΔ για να προχωρήσει το πρόγραμμά του, μεταξύ των οποίων και η μεταφορά του 5% των μετοχών του ΟΤΕ στο Ταμείο.
2. Η μεταφορά μιας δεύτερης ομάδας κρατικών επιχειρήσεων στο υπερταμείο και ειδικότερα στην ΕΔΗΣ. Ο λόγος αφορά στις ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, Κτιριακές Υποδομές Α.Ε., ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό, ΔΕΗ, ΑΔΜΗΕ και ΕΑΒ, για τα ποσοστά που παραμένουν στο Δημόσιο και όχι αυτά που έχει ήδη το ΤΑΙΠΕΔ. Υπενθυμίζεται πως έχει ψηφιστεί η μεταβίβαση στην ΕΔΗΣ των ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ και ΕΛΤΑ. Ολα αυτά βέβαια «στα χαρτιά», αφού η εταιρεία δεν υπάρχει ακόμα...
3. Η κύρωση από τη Βουλή της συμφωνίας αγοράς μετοχών για το Ελληνικό.
4. Η νομοθέτηση νέου πλαισίου λειτουργίας της Ελληνικής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
5. Η προκήρυξη της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση της Εγνατίας και
6. Η ολοκλήρωση δεκάδων επιμέρους κυβερνητικών δράσεων που έχει προσδιορίσει το ΤΑΙΠΕΔ για να προχωρήσει το πρόγραμμά του, μεταξύ των οποίων και η μεταφορά του 5% των μετοχών του ΟΤΕ στο Ταμείο.
Παράλληλα όμως το ΤΑΙΠΕΔ έχει και «το δικό του μνημόνιο» για να τρέξει αποκρατικοποιήσεις, όπως αυτές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της ΕΕΣΣΤΥ, του ΟΛΘ, του ΔΕΣΦΑ, των μαρινών, του 17% της ΔΕΗ, του 65% της ΔΕΠΑ και του 35% των ΕΛΠΕ.
Η κυβέρνηση είχε δεσμευτεί την άνοιξη στους δανειστές για τη δημιουργία ειδικού οργάνου για τον συντονισμό και την προώθηση όλων των παραπάνω. Ετσι δεν αποτελεί έκπληξη η προ ημερών συγκρότηση νέου συντονιστικού οργάνου που «βαφτίστηκε» διυπουργική για την προώθηση των επενδύσεων, το οποίο συνεδρίασε ήδη άπαξ.